De sleutel tot succes in Zuidlaren?
Samenwerkende ondernemers
Hoe blijf je als winkelcentrum draaien, als mensen gevraagd wordt zoveel mogelijk thuis te blijven? In Zuidlaren hebben de winkeliers het antwoord gevonden in bijzondere samenwerkingen, oprechte aandacht voor de bezoeker en sfeer.
“We hebben in Zuidlaren echt goud in handen”, vertelt René Kuipers enthousiast. Kuipers is sinds een paar maanden voorzitter van VOZ, de ondernemersvereniging van het dorp. En dat is gerust opmerkelijk te noemen, want hij woont in Annen en heeft met Kumoweld een bedrijf in Assen. “Mijn vrouw heeft een lingeriewinkel in Zuidlaren en ik doe er veel boodschappen”, legt hij uit. “Zuidlaren heeft een uniek winkellint, met bijna geen leegstand. Toch bijzonder, helemaal in deze tijd.”
‘Het Lekkerste stukje van Zuidlaren
is een mooi voorbeeld’
Voor ondernemers in de detailhandel en in de horeca is het geen gemakkelijk jaar. Het coronavirus heeft een groot deel van het openbare leven platgelegd met onder meer de sluiting van de horeca als één van de gevolgen. En dan is er de laatste jaren ook al veel discussie over de supermarkten in het dorp en veranderingen van de dorpskern. “Ondanks dat en het verlies van de kazerne en de Prins Bernardhoeve is Zuidlaren gebleven wat het is: een prachtig dorp met een mooie mix aan horecazaken en winkels. Het lijkt erop dat de puzzelstukjes nu langzamerhand in elkaar gaan vallen.”
Aantrekkingskracht
Ook in coronatijd trekt het winkelcentrum genoeg bezoekers aan. “Het dorp heeft een enorme aantrekkingskracht”, verklaart Kuipers. “De horeca heeft het wel zwaar te verduren. Dat de Zuidlaardermarkt niet doorging was een flinke klap.” Ook het organiseren van activiteiten is niet eenvoudig nu. Een alternatief heeft de ondernemersvereniging gevonden in extra aankleding van het winkelcentrum. Zo hingen er vanaf de zomer verschillende kleurige spandoeken en vlaggen boven de winkelstraten en werd er rond de feestdagen extra versiering en verlichting opgehangen. Daarnaast worden verschillende andere dingen onderzocht die sfeerverhogend werken.
Ondernemers weten elkaar steeds beter te vinden. Regelmatig bedenken ze gezamenlijke acties. “Een mooi voorbeeld vind ik het Lekkerste stukje van Zuidlaren. Zo noemen de slijter, bakker, slager en kaasboer zich”, illustreert Kuipers. De ondernemers bedachten ook de Zuidlaarder tas. Deze tas vol met producten uit het dorp moest de pijn van het niet doorgaan van de Zuidlaardermarkt een beetje verlichten. “Ondernemers gaan met elkaar om tafel en vragen zich af wat ze voor elkaar kunnen betekenen en samen kunnen doen. Zo’n instelling is de sleutel tot succes. Wij zijn Zuidlaren: dat moet je uitstralen.”