175 jaar

en nu hofleverancier

2020 was een bijzonder jaar voor Herenmode Piet Koopmans & Zn. in Meppel. Niet alleen vierde de herenmodezaak zijn 175-jarig bestaan, ook mag de zaak zich officieel hofleverancier noemen. Zo’n titel krijg je niet zomaar. Een predicaat dus dat eigenaar Sjouke Koopmans hartstikke trots maakt.

De koning kan de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toekennen aan kleine en middelgrote ondernemingen die een belangrijke plek innemen in hun regio en 100, 125, 150 of – zoals Piet Koopmans – 175 jaar bestaan. Aan zo’n benoeming zitten wel een aantal eisen. Het bedrijf moet onder meer solide zijn en wat doen voor de samenleving. Daarnaast moeten er allerlei cijfers worden aangeleverd, die vervolgens worden gecontroleerd en beoordeeld. “Bij zo’n benoeming zijn verschillende ministeries betrokken”, legt eigenaar Sjouke Koopmans uit. “Neem het ministerie van Sociale Zaken, dat beoordeelt of je op een juiste manier met je personeel omgaat en het ministerie van Economische Zaken dat kijkt naar de solvabiliteit en stabiliteit van je onderneming.”

175 jaar

De herenmodezaak vierde in 2019 dat het familiebedrijf precies 100 jaar bestaat, maar de geschiedenis gaat verder terug. Uit papierwerk blijkt dat er op de plek van de winkel al in 1845 een ‘hoeden- en pettenhandel’ is gevestigd. In 1914 komt daar Sjouke Lambertus Koopmans werken: de opa van de tegenwoordige eigenaar Sjouke. In 1919 neemt hij de winkel over, om meer dan 40 jaar later te worden opgevolgd door zijn zoon Piet Koopmans. “Mijn vader heeft 46 jaar in de winkel gestaan, mijn moeder nu zo’n 50 jaar”, vertelt Sjouke.

Stormen doorstaan

Door de jaren heen heeft de zaak voor heel wat uitdagingen gestaan: de opkomst van het winkelen op internet, de economische crisis en nu de coronacrisis. Maar iedere storm werd doorstaan. “We hebben al 11 jaar een webshop. Dat gaat hartstikke goed. Ook nu met corona. Een groot deel van onze omzet halen we uit de webshop. Vroeger was Wehkamp onze concurrent, nu zijn wij die van hen”, lacht Sjouke. “Klanten kunnen ons namelijk bellen. Door de jaren heen is er één ding nooit veranderd en dat is de persoonlijke aandacht voor de klant.”

Kansen voor Meppel

Ook nu in de coronacrisis ziet Sjouke nog genoeg kansen voor de binnenstad van Meppel. “Mensen gaan niet meer naar de grote, maar naar de middelgrote steden. De ondernemers hier zijn heel actief, we organiseren veel en gunnen elkaar de handel. Meppel blijft wel op de kaart staan”, klinkt het vol vertrouwen. “Het is voor wat, hoort wat. Niet alleen cashen, maar ook teruggeven. Dat is wat Univé doet, maar wij ook. Ik verdien hier mijn boterham, maar investeer ook in de stad. Bijvoorbeeld door mijn inzet bij het organiseren van activiteiten in de binnenstad van Meppel. Het is net een cirkel. En als je die doorbreekt gaat het de verkeerde kant op.”