Van fiets- tot thuisaccu’s en van elektrische auto’s tot zonnepanelen: ze brengen in en om het huis nogal wat risico’s met zich mee. Tijdens onze thema-avonden in Assen, Winsum, Meppel, Wolvega, Roden en Groningen vertelden onze risicodeskundigen en brandonderzoekers meer over deze nieuwe risico’s en hoe je brand door oplaadbare batterijen kunt voorkomen.

We hebben meer en meer elektrische apparaten in huis. Veel van die apparaten bevatten accu’s met lithium. Dit zijn oplaadbare batterijen die elektriciteit opslaan en verschillende brandrisico’s met zich meebrengen, zoals overladen of oververhitting. Daarnaast zijn de batterijen erg kwetsbaar na beschadiging. Een accubrand is moeilijk te blussen en de rook is extreem giftig.

“Dit kan toch niet”

Tijdens de eerste van zes thema-avonden namen risicodeskundigen Hans Meppelink en Nico Strijker in Assen mensen mee langs de nieuwe brandrisico’s. Dit deden zij met foto’s van verschillende situaties die zij tijdens bezoeken aan leden tegenkomen. Bij een filmpje van een erkende installateur die op een dak van een klant laat zien hoe een eerdere installateur zonnepanelen niet volgens de regels heeft gelegd, is de verbazing in de zaal te horen. “Dit kan toch niet”, fluistert iemand beduusd. De verduurzaming van onze woningen en voertuigen heeft invloed op onder meer de meterkast, als hart van de elektrische installatie. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, maar de meterkast moet dat wel aankunnen. “We zien heel veel verkeerde aansluitingen, dat moet je eigenlijk niet willen. Tegenwoordig kun je meterkasten kopen via Marktplaats. Doe dat niet, kies altijd voor een erkend installateur”, benadrukt Hans Meppelink.

Laad een apparaat niet tot 100 procent op, beter is tot 90 procent

Fietsaccu’s

Ruim een derde van de fietsers in Nederland gebruikt een elektrische fiets. Regelmatig ontstaan er branden door fietsaccu’s. Vaak gebeurt dit als een accu beschadigd is geraakt, bijvoorbeeld na een val. De risicodeskundigen geven daarom bezoekers als tip mee om de accu na een valpartij altijd door een fietsenmaker te laten checken. “En laad op buiten de vluchtroute en op een moment dat je zelf in de buurt bent. Dus niet ’s nachts als je slaapt”, geeft Nico Strijker mee.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen zijn onder meer thuisaccu’s, (het opladen van) elektrische auto’s en de Bouwadvieslijn. Het tweede deel van de avond werd gevuld door Team Brandonderzoek Noord-Nederland van de brandweer dat ook verschillende materialen had meegenomen. Specialist Risicobeheersing Annemarieke Leene deelde diverse voorbeelden rond elektrische apparaten en batterijen.

“Ga vooral niet in de rook staan”

Onder meer de accu’s van elektrische fietsen en speelgoed kwamen uitgebreid aan bod, omdat ze weleens in brand vliegen of ontploffen. “Ik zou bij dergelijke branden altijd adviseren om naar buiten te gaan en meteen de brandweer te bellen. Hoe eerder je de brandweer belt, hoe eerder we aan de slag kunnen. En ga vooral niet in de rook staan.” Daarnaast heeft ze nog een tip voor het opladen van apparaten: “Laad een apparaat niet tot 100 procent op, beter is tot 90 procent. En laat nooit de lader ergens inzitten als je niet meer oplaadt.”