‘Mensen, pas goed op elkaar’

 

Net als al haar collega’s, werkt ook Univé-medewerker Annita van Heerde door de coronamaatregelen thuis. Vanwege haar medische geschiedenis – vorig jaar kreeg Annita een hartinfarct – behoort ze tot de kwetsbare groep. Voor Annita is thuiswerken een stuk veiliger, maar ook even wennen.

Van gezellig op kantoor met collega’s, naar in je uppie thuis achter de laptop. Annita vond het een hele omschakeling. “Ik werk volgend jaar 25 jaar bij Univé. Mijn collega’s voelen bijna als familie. Toen ik hoorde dat we allemaal vanuit huis gingen werken, vond ik dat in eerste instantie vreselijk. Ik vind het maar niks om in mijn eentje te zitten, zonder collega’s om me heen. Aan de andere kant is thuis nu wel echt de beste plek. We maken er dus maar wat van.”

Werken naast de strijkplank
Annita werkt als adviseur binnendienst bij Univé Noord-Nederland in Meppel. Normaal gesproken ontvangt ze klanten aan de balie, maar het klantencontact verloopt nu vooral telefonisch. “Mijn man en dochter waren beiden thuis. Ik was de enige die doorwerkte. Om niet te veel afgeleid te raken, heb ik boven een werkplek ingericht. Ik zit naast de naaimachine en de strijkplank”, lacht Annita. “Op werkdagen kleed ik me aan alsof ik naar kantoor ga. Werken in pyjama of huispak is niets voor mij. Ik denk echt dat ik minder gemotiveerd zou zijn als ik in een joggingbroek of slobbertrui aan de slag zou gaan.”

Iedere werkdag wordt om half negen opgestart met een zogenoemde dagstart via Skype. Zo’n tien tot twaalf collega’s en de teamleider loggen dan in. “Die gezamenlijke start vind ik ontzettend fijn. We praten bij en nemen de resultaten en belevenissen van de vorige dag door. Ondertussen drinken we een kop koffie. Ook bespreken we onze bellijsten van die dag.” Dat zijn lijsten met leden die gebeld moeten worden, bijvoorbeeld om hun verzekeringspakket door te nemen. “We kijken dan of alles nog actueel en in orde is. Telefonisch contact is anders dan elkaar face-to-face spreken, maar ik kan er goed mee uit de voeten.”

Waardering van klanten
In coronatijd belden adviseurs ook naar leden die op leeftijd zijn en binnen moeten blijven. “We vroegen hoe het met hen ging en of ze nog wat nodig hadden. Als er hulp nodig was, schakelden we via een speciaal e-mailadres andere collega’s in. Laatst had een oudere klant een pakketbezorger net gemist. Met hulp van onze collega werd het pakketje alsnog opgehaald. De waardering van klanten geeft ontzettend veel voldoening.”

Hoewel op afstand, heeft Annita de hele dag door contact met collega’s. “We appen en bellen veel, wisselen ook uit wat we meemaken. Eigenlijk gewoon zoals dat ook op kantoor gaat”, legt ze uit. Hoewel Annita onder de risicogroep valt, is ze niet bang. “Ik ga zo weinig mogelijk het huis uit, vaak alleen om met de hond te wandelen. Dat doe ik heel vroeg in de ochtend, dan is het rustig op straat. Ik kijk ernaar uit om straks weer met collega’s te zijn en weer klanten te kunnen ontvangen. Maar dan moet het wel veilig zijn.”