De inspecteur/taxateur in actie
Samen schade voorkomen
Ze werken allebei al jarenlang bij Univé Noord-Nederland en kwamen al bij honderden – vooral zakelijke – leden over de vloer. Inspecteurs/taxateurs Gerard Schoenmaker en Hans Meppelink hebben naar eigen zeggen de leukste banen binnen de organisatie. Maar wat doet een inspecteur/taxateur eigenlijk?
De carrières van de twee verliepen bijna gelijk. Allebei begonnen ze – ruim 30 en 20 jaar geleden – als particulier adviseur. Toen Gerard Schoenmaker de overstap naar de afdeling verzekeraar maakte en ging werken als inspecteur/taxateur, volgde Hans een jaar later. Hun werkdagen bestaan uit het bezoeken van klanten thuis. Dat kan om particulieren gaan, maar vooral om zakelijke leden. “Denk aan agrariërs en mkb’ers”, legt Gerard uit. “Soms omdat iemand als nieuw lid binnenkomt, soms omdat we een bepaalde hoogrisicogroep controleren. Denk aan rietgedekte boerderijen, horecazaken of mensen met houtkachels”, somt hij op. “We zijn de oren en ogen van de afdeling acceptatie en kijken naar brandveiligheid en de waarde van een gebouw. Zo zorgen we dat wat verzekerd moet worden ook aansluit bij de werkelijkheid.”
‘We willen immers allemaal
veilig wonen en werken’
Allemaal veilig wonen en werken
Op deze manier proberen de inspecteurs/taxateurs (brand)schade te voorkomen en – als het toch misgaat – ervoor te zorgen dat het uitgekeerde bedrag overeenkomt met de waarde van het object. “We zitten in het voortraject en willen leden ontzorgen”, licht Hans toe. “Welke risico’s loopt iemand en hoe kunnen we deze risico’s voorkomen? We willen immers allemaal veilig wonen en werken. Ook doen we alles om de continuïteit van bedrijven te waarborgen.” Collega Gerard vult aan: “Want je kunt nog zo goed verzekerd zijn, bij brand ligt vaak toch – een deel van – je bedrijf stil.”
Van Pieterburen tot Giethoorn
Ze voeren hun werk nog iedere dag met hetzelfde plezier uit: “We hebben de leukste banen in de organisatie”, vertelt Hans enthousiast. “Ik heb nog geen maandag geen zin gehad om aan de werkweek te beginnen. We mogen veel op pad, komen van Pieterburen tot Giethoorn en bezoeken veel leden op hun bedrijf of thuis.” De werkzaamheden vragen om de nodige oplettendheid en een goed oog voor detail. “We kijken echt overal. Iedere deur gaat open. Daar is niet altijd iedereen blij mee, maar we doen het echt voor de klant. We willen risico’s in kaart brengen én voorkomen”, legt Gerard uit.
Hans Meppelink en Gerard Schoenmaker
Blije leden
En dat wordt uiteindelijk door ieder lid gewaardeerd, blijkt uit één van hun vele verhalen. “Ik was eens in een bedrijfsverzamelgebouw en moest daar verschillende ruimtes bekijken. Eén gebruiker – geen lid – was daar wat kritisch over. Toen ik hem uitlegde wat we deden en liet zien welke risico’s hij liep én hoe hij die kon voorkomen vroeg hij hoe hij kon overstappen naar Univé”, lacht Gerard.
Preventiemaatregelen en -adviezen
Na een bezoek wordt een rapport opgemaakt met daarin preventiemaatregelen en preventieadviezen. De maatregelen moeten binnen een bepaalde termijn worden uitgevoerd, de adviezen mogen worden uitgevoerd. Regelmatig worden er voortgangscontroles gedaan. “Worden de risico’s telkens niet opgelost of is een situatie echt heel gevaarlijk, dan kan iemand uit de verzekering gezet worden. Maar we geven wel iemand eerst ruim de tijd.”