Teddy Bear Hospital leert kinderen dat de dokter niet eng is
Veel kinderen zijn angstig voor de dokter of voor het ziekenhuis. Met het project Teddy Bear Hospital proberen studenten tandheelkunde en geneeskunde jonge basisschoolleerlingen te leren dat ze niet bang hoeven te zijn. Dat doen ze door de kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met de gezondheidszorg.
Het was een vreemd gezicht op verschillende Groningse basisscholen: op zogenaamde onderzoekstafels lagen geen mensen, maar knuffels in alle soorten en maten. Onderbouwleerlingen hadden hun ‘zieke’ knuffels meegenomen naar school waar ze de knuffels in een nagebootst ziekenhuis en onder begeleiding van studenten onderzochten. Zo namen ze de temperatuur en de bloeddruk op, maakten ze röntgenfoto’s en leerden ze pleisters plakken en verband aanleggen.
‘We onderschatten vaak wat kinderen weten en denken’
Bespreekbaar maken
Voor de onderzoeksactiviteiten aan, voerden de studenten in het klaslokaal met de kinderen gesprekken over bezoeken aan de dokter of het ziekenhuis en over een noodgeval. Want wat doe je dan? Het leverde uiteenlopende gesprekken op, vertelt Sara. “We spraken bijvoorbeeld over wat een ongeval is. Dan hoor je zulke verschillende verhalen. Over kleinere dingen als muggenbulten tot een vader die na een val van de trap helaas een dwarslaesie heeft opgelopen. Het is goed om dit soort onderwerpen bespreekbaar te maken en hier met kinderen over te praten. En het is mooi om te zien hoe ze op elkaar reageren. We onderschatten vaak wat kinderen weten en denken.”