Ook Univé-medewerkers
werken thuis

Sinds halverwege maart werken alle Univé-medewerkers thuis. Het contact met leden verliep daardoor veelal telefonisch. Inmiddels zijn de meeste winkels weer open en volledig ingericht op het veilig ontvangen van mensen. In dit magazine en op deze pagina’s vertellen verschillende medewerkers hoe zij de afgelopen maanden hebben ervaren.

Diana

Waar de één zich zonder moeite aanpaste aan de nieuwe situatie, had de ander meer tijd nodig om te wennen. Zo heeft iedere medewerker zijn of haar verhaal, waarvan er enkele in dit magazine een plek hebben gekregen. Thuiswerken blijft binnen Univé Noord-Nederland vooralsnog de norm. Dat blijft zolang het nodig is. Begin juni gingen wel de meeste Univé-winkels weer open, hierbij rekening houdend met de zogenoemde coronamaatregelen. Winkels waarbij we niet genoeg afstand van elkaar kunnen garanderen blijven echter dicht. Zo werken we aan een veilige omgeving voor iedereen.

‘Er was een enorme saamhorigheid’

We hadden ons hier nooit op kunnen voorbereiden, maar we waren als organisatie gelukkig wel enigszins voorbereid op het thuiswerken. Zo heeft iedere medewerker een laptop en een headset en is alles zo ingesteld dat we ook vanuit huis veilig op onze systemen kunnen inloggen en werken. Wat ik heel mooi vond om te zien was onze flexibiliteit. Als organisatie gingen we in actiestand. Veel ging vanzelf, er was een enorme saamhorigheid. Fysiek contact met leden was niet meer mogelijk, maar we hebben meteen naar alternatieven gezocht en laten zien dat we er zijn. Soms ging dat telefonisch, een andere keer via een actie. Ondertussen gingen onze reguliere werkzaamheden ook gewoon door. We hebben gezamenlijk waanzinnig veel projecten opgepakt. We zijn bereikbaar gebleven en hebben veel mensen kunnen helpen. Dat maakt me trots. Als ik ook terugdenk aan de tulpenactie bijvoorbeeld. Fietste ik op mijn Univé-fiets door Groningen, met een krat met tulpen achterop en een lijstje met adressen mee. Zo konden we toch even met onze leden praten, dan maar over het balkon.

De coronacrisis heeft ook mooie dingen gebracht. We moesten allemaal een pas op de plaats maken en ontdekten allemaal weer wat écht belangrijk is. Doordat ik thuiswerkte, heb ik ook veel tijd met mijn gezin kunnen doorbrengen. Ineens gaf ik lezen, rekenen en schrijven. Dat leverde wat uitdagingen op, maar dat ik nu weet waar mijn kinderen op school mee bezig zijn, geeft diepgang. Wat ik moeilijk vond, was dat ik niet bij mijn moeder langs kon. Zij zit namelijk in een verzorgingstehuis. Daarom vond ik de Omapost-actie ook zo mooi. Een kaartje krijgen blijft iets magisch, helemaal in deze digitale wereld.

Hans Schieving
Manager Innovatie & Ledenzaken

‘Allemaal wennen aan de overgang’

En dan zit je ineens thuis. Corona is ook in Nederland opgedoken en het aantal besmettingen neemt toe. Iedereen moet waar mogelijk thuiswerken en ook kinderen moeten vanuit huis hun lessen volgen. Met drie kinderen is het ineens een hele opgave om alles zowel privé, als zakelijk goed georganiseerd te krijgen. Om en om helpen manlief en ik de kinderen met opdrachten, hun weektaak of lastige wiskundevragen. Ook het team van adviseurs pakt alles enorm goed op. Natuurlijk is het voor iedereen in het begin zoeken naar de balans tussen werk en privé en moeten we allemaal wennen aan de overgang van het fysieke klantcontact naar alleen contact via de telefoon of mail.

Volledig thuiswerken, een gezin draaiende houden, lesgeven en een team blijven motiveren: ik vond het niet altijd eenvoudig. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen maanden kan ik alleen maar zeggen dat iedereen het zo goed heeft gedaan. Ik ben echt trots op hoe zowel mijn gezin, als het team ermee om is gegaan en nog steeds gaat. En hoe het er straks na de vakantie uitziet? We wachten het af. Het blijft immers koffiedik kijken.

Diana Huizinga-Vos
Teamleider

‘Gezondheid gaat boven alles’

En daar zat ik ineens iedere dag te werken op mijn studeerkamer. Nog niet zolang geleden was de wereld nog ons huis en konden we alle kanten op. Iets later is ons huis de wereld geworden en komen we ineens de deur amper nog uit. Dan leer je maar weer dat gezondheid boven alles gaat. De gezondheid van onszelf, van familieleden en dierbaren en die van onze medewerkers, klanten, leden en relaties. Univé Noord-Nederland heeft 157.000 relaties en 220 medewerkers. Dan heb je een groot aantal mensen waar je je zorgen om maakt.

Ondanks dat we allemaal gingen thuiswerken, hebben we de dienstverlening op peil kunnen houden. Dat vind ik fantastisch. Dat hebben we toch maar met z’n allen gerealiseerd. We hebben laten zien dat we een flexibele organisatie zijn, voor onze medewerkers en voor onze leden. We hebben een weg gevonden in dat thuiswerken en hebben medewerkers die daar moeite mee hebben zoveel mogelijk proberen te helpen. Want als je bijvoorbeeld kinderen thuis hebt rondlopen en een partner hebt die ook een drukke baan heeft, is dat niet altijd even makkelijk. Dat zal iedere ouder herkennen.

Jan Mossel
Lid Raad van Bestuur

‘Ik krijg steeds meer bewondering voor het vak van leraar’

Voor de coronacrisis heb ik ooit één ochtend thuisgewerkt. Omdat het zo slecht beviel, nam ik de rest van de dag vrij. Ik zag dan ook tegen het thuiswerken op en bedacht zoveel mogelijk argumenten waarom ik zo lang mogelijk op kantoor moest blijven werken: lawaaierige kinderen, slechte verbinding, klussende buren. Maar ik moet eerlijk bekennen dat het mij niet tegenvalt. En als ik heel eerlijk ben, smaakt de koffie thuis ook veel beter. Tussentijds heb ik ook meer tijd voor het gezin. We maken een praatje en ik help met het schoolwerk. Ik krijg daardoor steeds meer bewondering voor het vak van leraar.

De eerste weken moest ik wennen. Gevoelsmatig was ik minder productief, terwijl ik toch echt de hele dag bezig was. Maar ik ben ontspannen en heb enorm veel plezier in het werk en de contacten met onze leden en collega’s. Menig collega spreek ik nu meer dan eerst. Het is bijzonder om te zien hoe corona ons verbindt. Ik bel regelmatig met relaties om te kijken hoe het met ze gaat. Soms plannen we een afspraak voor het telefonisch doornemen van hun verzekeringspakket. Het is goed om te zien hoe veel van onze relaties de draad oppakken en inventief worden. Dat geeft energie.

Jeroen Mulder
Adviseur Particulieren